YK „Stal” Gdynia

HISTORIA KLUBU

delimiter image

Chcielibyśmy w tym miejscu przedstawić pełną historię naszego klubu. Nie jest to zadanie łatwe. W przeszłości nikt nie prowadził na bieżąco żadnej kroniki. Tych, którzy byli świadkami powstawania naszego Klubu i gdyńskiego żeglarstwa niestety już nie ma pośród nas. Udało się jednak odtworzyć najważniejsze wydarzenia, na podstawie opowiadań kol. Komandora Franciszka Waltera, które poniżej prezentujemy.

Pracownicy Stoczni Gdynia utworzyli oddział Jacht Klubu Pracowników Zjednoczenia Stoczni Polskich, później przekształcony w Sekcję Żeglarską Związkowego Klubu Sportowego „Stal” przy Stoczni Gdyńskiej.

Sekcja uzyskała pomieszczenia klubowe w starym wagonie przy basenie żeglarskim w Gdyni.

24 listopada 1956 roku Sekcję Żeglarską Związkowego Klubu Sportowego „Stal” przekształcono w samodzielny Jacht Klub przy Stoczni im. Komuny Paryskiej.

Początek lat 60-tych przyniósł serię sukcesów sportowych i osiągnięć szkoleniowo-turystycznych. Do kadry narodowej powołani zostali: w klasie Star – Zygfryd Perlicki i Józef Zajkowski, w klasie Cadet Stanisław Stefański i Jacek Ludwiczak, w klasie Finn – Aleksander Tuszyński.

W 1963 r. rozpoczęto pływania na pierwszym nowo zbudowanym jachcie klubowym „Rodło”, o pow. żagla 80 m kw.

Klub przeniósł się do nowej siedziby przy Aleji Zjednoczenia 9 obecna al. Jana Pawła II, gdzie mieści się do dzisiaj. Murowane obiekty składały się z części restauracyjno biurowej oraz dużego hangaru, który stworzył odpowiednie warunki dla obsługi i konserwacji jachtów.

Bodaj największym osiągnięciem sportowym i organizacyjnym jakiego dokonali członkowie Yacht Klubu „Stal” był udział naszego flagowego jachtu „Copernicus” w regatach „Whitbread Round The World Race” w 1973 roku, pod dowództwem kpt. Zygfryda Perliockiego.

Największy rozkwit Klubu tak jak i całego żeglarstwa morskiego w Polsce przypada właśnie na lata siedemdziesiąte. W pierwszej połowie dekady do eksploatacji wprowadzono jachty „Orkan”, „Copernicus”, „Levanter”, nefryty: „Sirocco”, „Santana” oraz wyścigowe C24: „Mistral” i ‚Zefirek”.

Pod koniec dekady przygotowano program startu polskich jachtów w regatach Admirals Cup. Na zlecenie Klubu wybudowano jacht Hadar. Niestety nie udało się spłacić zaciągniętego w banku kredytu. Hadar odkupiony został przez gdyńską Kotwicę, gdzie pływa do dziś.

Kryzys gospodarczy kraju w latach 80 spowodował drastyczne obniżenie dotacji zakładów pracy do działalności sportowo turystycznej Klubu. Mimo to na Zatoce Gdańskiej rozgrywane były regaty w których załogi klubowe miały znaczące osiągnięcia:

1981 r.: Mistrzostwo Polski W Klasie C24 – Adam Woźniak na „Mistralu III”,

1981 r.: Mistrzostwo Polski W Klasie Nefryt – S. Konieczny,

1982 r.: Mistrzostwo Polski W Klasie C24 – Adam Latarski na „Zefirku”

Klub na głębokiej wodzie. Tak można określić to, co się stało po transformacji polityczno gospodarczej w Polsce. W 1991 zerwana została umowa patronacka ze Stocznią Komuny Paryskiej. Od tej chwili Zarząd Klubu musiał sam zadbać o środki finansowe na bieżącą działalność.

Nie starczało jednak na inwestycje i poważne remonty jachtów. Starzała się również flota regatowa mieczówek. Dzisiaj dzięki zapobiegliwości, rozsądkowi i charyzmie wielu osób reprezentujących interesy małego żeglarstwa regatowego, jak i turystycznego żeglarstwa pełnomorskiego Klub prosperuje i ma się nie źle.

W roku 1999 YKS był organizatorem Mistrzostw Świata w Klasie Micro – Informix MicroCup. Zwycięstwo przypadło klubowej załodze na jachcie „Hempel” prowadzonym przez Stanisława Sawko.

Organizacja tych regat była ogromnym przedsięwzięciem organizacyjnym i finansowym. Dzięki organizacyjnemu wysiłkowi Tomka Chamery, Piotra Ruwińskiego oraz Karola Beckera jak i innych członków Klubu przedsięwzięcie zakończyło się pełnym sukcesem.

W roku 2000 YKS przeprowadził kolejne ogromne przedsięwzięcie finansowe i organizacyjne jakim była organizacja Mistrzostw Świata w klasie Cadet, powierzona Klubowi przez Międzynarodowe Stowarzyszenie tej Klasy. Dzięki ponownemu zaangażowaniu osób pracujących przy organizacji MicroCupu impreza zakończyła się pełnym sukcesem organizacyjnym i finansowym.

Także w roku 2000 po raz kolejny załoga klubowa na jachcie „Hempel Protection” zdobyła mistrzostwo w klasie Micro na mistrzostwach świata rozegranych w Warnemunde.

W roku 2001 dokonano dawno wyczekiwanej wymiany silników pomocniczych na jachtach „Copernicus” i „Rodło”. Zakupiono dwa silniki wysokoprężne marki Sole Diesel. Inwestycja znacznie porawiła bezpieczeństwo żeglowania na tych jachtach i podniosła konkurencyjność Klubu na rozwijającym się rynku czarterów.

We wrześniu 2002 roku po blisko trzydziestu latach wprowadzono do floty klubowej zupełnie nowy jacht pełnomorski. Zdecydowano się na SL-30 wybudowany w stoczni Slotta Yachts z Gdańska. Matką chrzestną została Dyrektor oddziału banku BZ WBK w Gdyni, Pani Danuta Matulewicz.

W wyniku działań restrukturyzacyjnych Stoczni Gdynia S.A. klub został postawiony przed faktem prywatyzacji. Po długich i trudnych negocjacjach odzyskaliśmy prawo do własności jachtów: Copernicus, Rodło, Levanter, Orkan, Monsun, Santana i Sirocco. Doprowadzono również do prywatyzacji „Karolinek” i Rakiety.

Po przekształceniach, wyprzedaży zużytego lub zbędnego sprzętu, w klubie z dawnej floty pozostały jachty Copernicus, Orkan, Passat. Zakupiono używany jacht klasy Bavaria 37, ochrzczony s/y Purga.

GALERIA

HISTORII KLUBU